19 Feb
19Feb

מאמר זה אינו עוסק באחריותם הישירה של משפיענים או משפיעניות (בעניין זה יפורסם מאמר נוסף) - אלא באחריות בעלי העסק שמפרסמים ביקורות - לרבות של משפיענים. 

אתם מפרסמים את המוצר או השירות שלכם חוות דעת או ביקורות? נותנים למשפיענים הטבות או תשלום כנגד פרסום? לפי עמדת הרשות להגנת הצרכן והחוק, אתם חשופים לתביעה ייצוגית. הסכומים? לרוב 2,500,000 ש"ח; בואו ללמוד מה עושים וממה יש להימנע.  

לפי הרשות להגנת הצרכן, אם אתם "מפרסמים" שירות או מוצר, אתם מחוייבים לעמוד בהוראות חוק הגנת הצרכן, ובין היתר - ולהימנע מהטעיה בפרסום. מבלי להכיר אתכם מקרוב, רוב הסיכויים שגם אתם מבצעים "הטעיה בפרסום" - ואפילו ללא ידיעתכם.  

ועוד יותר - לאחרונה קיימת תופעה מתרחבת של הגשת תביעות במליונים דווקא נגד עסקים קטנים! 

רוצים לדעת מהי תביעה ייצוגית ולמה דווקא נגד עסקים קטנים? פרסמנו מאמר מפורט כאן  וסרטון, כאן; באותה הזדמנות - סמנו לייק ועקבו אחרינו!)

ועוד - תוכלו לשמוע אותי מתארח בפרק בפודקאסט המרתק "הפלייבוק למשפיענית" של ניצן לנדמן - מנטורית למשפיעניות ויוצרות תוכן - להאזין כאן.

ניצן היא גם מראיינת מוכשרת וחברה טובה. אני ממליץ שתעקבו אחריה באינסטגרם ותקראו את התכנים שהיא מפרסמת.    

 חוק הגנת הצרכן - רלוונטי לא רק לרשתות המסחר הגדולות   

כולנו מכירים את חוק הגנת הצרכן, ובעיקר את המונח "הטעיה בפרסום". ואכן, לפי סעיף 2(א) לחוק הגנת הצרכן, אסור לעוסק להטעות צרכן בשורה ארוכה מאד של עניינים - כגון איכות המוצר, טיבו, אופן השימוש וכיו"ב.   

כל מי שמבצע הטעיה כזו, חשוף לקנס או תביעה ייצוגית או שניהם. 

אינסטינקטיבית, כולנו מקשרים את איסור ההטעיה לפרסומות של רשתות גדולות, כמו למשל - למשקל חבילת הוופלים בסופר מרקט. אנו בטוח שיש גם מי ששמח (לפחות בינו לבין עצמו ...) על כך שאיזו רשת סופרים גדולה "חוטפת" על דברים כאלה. 

אלא, שלאחרונה קיימת תופעה של "זליגת" תביעות ייצוגיות מהרשתות הגדולות, בעלות הכיסים העמוקים והמיוצגות היטב על-ידי עורכי דין - לעסקים קטנים שבקושי מעסיקים עובדים - אם בכלל.   

אם כל זה לא הספיק - לפי עמדת הרשות, ישנה חשיפה ספציפית גם לעוסק שמפרסם מוצר או שירות באמצעות חוות דעת או ביקורות (באתר שלו, או בכל דרך אחרת).   

פרסום על-ידי משפיענים או משפיעניות 

ההנחיה מתייחסת באופן ספציפי לביקורות של לקוחות - לרבות אנשים שנשכרים לצורך כך - משפיענים ומשפיעניות, ולוקחת בחשבון שכיום זהו אמצעי הפרסום העיקרי. קונים נסמכים יותר ויותר על ביקורות של אחרים בבואם לרכוש מוצר או שירות.    

גם הרשות האמריקאית הפדרלית להגנת הצרכן, ה- Federal Trade Comission, פרסמה גילוי דעת בנושא וכן הנחיות שונות למשפיענים ומשפיעניות, בכתב (מסמך PDF), באתר האינטרנט שלה וכן בסרטון יוטיוב.  

מה הכללים שיש לנהוג לפיהם, בפרסום ביקורות או חוות דעת? 

ראשית, אסור לפרסם ביקורות או חוות דעת "מזוייפות". 

חוות דעת מזוייפת היא לא רק סתם חוות דעת מומצאת, אלא גם - חוות דעת שניתנה כנגד תמריץ או תמורה, או - על-ידי מי שיש לו קרבה אליכם (אישית, משפחתית, יחסי עבודה או יחסי ספק לקוח) מבלי שגיליתם את זה לקורא.

תמריץ יכול להיות גם מתן הטבה או תשלום בעד הביקורת, וגם - מתן מוצרים בחינם למשפיען או משפיענית. יש לגלות אם ניתן תמריץ, גם אם הוא ניתן כנגד חוות דעת אובייקטיבית! 

בנוסף, אתם חייבים לפרסם ביקורת במלואה (כן, גם את הדברים הפחות טובים, או את העובדה שהמוצר שלכם הגיע למקום השלישי ולא לראשון, וגם את הדברים השליליים שאמרו על המוצר שלכם). 

אסור לכם לדלל או לשנות נוסח של ביקורת שכבר פורסמה, ואסור לכם לעכב פרסום של ביקורת מטעמים עסקיים, אלא אתם חייבים לפרסם אותה מייד כשניתנה. 

שימו לב: על ביקורת או חוות דעת לשקף את חוות דעתו האמיתית של מי שנתן אותה; לכן, אי אפשר לפרסם חלקים ממנה או לפרסם אותה בנוסח ערוך.  

אם לא די בכל זה - ככל שיש לכם האפשרות להשאיר ביקורות באתרכם, אתם לא יכולים להסיר ביקורות ש"לא באו לכם טוב" סתם כך; לפי עמדת הרשות, אתם חייבים לפרסם את מדיניות ההסרה שלכם מראש (ולמשל: הסרה בשל שפה פוגענית, ביקורת מזוייפת וכד').   

האם כללים אלה חלים גם על המשפיענים או המשפיעניות עצמם? 

באופן ישיר - כנראה שלא; וכאן המצב שונה מבארה"ב, משום שהחקיקה הפדרלית האמריקאית (ר' נייר העמדה של ה-FTC שהוזכר מעלה) מחילה אחריות עצמאית על המשפיען או המשפיענית לעמוד בחובות גילוי שונות - ללא קשר לעוסק.

למרות זאת, יש לציין כי לעמדתי, עומדת למשפיענים אלה חבות עקיפה, ובהחלט יהיה ניתן לתבוע אותם, לרבות - באמצעות צירופם לתביעה ייצוגית, באמצעות שימוש בעילות רשלנות והפרת חובה חקוקה; בכוונתי לפרסם על חובותיהם של משפיענים ומשפיעניות בעניין זה - מאמר נפרד.    

אל תהיו העסקים "ההם" שחטפו תביעה ייצוגית ושילמו הון כפשרה רק כדי לסיים את זה כבר!. 

רוצים לדעת כיצד להגן על עצמכם? בשביל זה אנחנו כאן! צרו עמנו קשר, ואנחנו נסייע לכם לעמוד בכל הוראות החוק, או נגן עליכם ככל ש(חס וחלילה) קיבלתם תביעה ייצוגית!

סשה ייצגה משך שנים את שירותי בריאות כללית, ואילו אני - ייצגתי, ועודני מייצג, גופים גדולים בענפי המסחר, התקשורת והסייבר. 

אלא, שמרגע שבחרנו לעזוב את המשרדים הגדולים ולהקים משרד משל עצמנו, הרי שגם אנחנו הפכנו להיות עסק קטן; וכולנו באותה סירה (נאה דורש נאה מקיים, ואנחנו מפרסמים כל ביקורת במלואה וללא עריכה

הפיצו את המאמר, עקבו אחרינו ברשתות החברתיות (אינסטגרם, טיקטוק);

 גם לעסקים הקטנים מגיע ייצוגי משפטי כמו לגדולים, וזו שליחותנו!.

שלכם בנאמנות, איתן שמיר וסשה בוגטירוב, עורכי דין