23 Jan
23Jan

ראשית - תודה למשתתפים בלייב שערכנו בנושא! כפי שמי שמכיר אותנו יודע - אנחנו רואים שליחות מיוחדת בהגנה על עסקים קטנים ובינוניים. לכן, היכן שנוכל - נעדכן אתכם ונסייע לכם להגן על עצמכם. 

ניתן לצפות בהקלטת הלייב כאן, וניתן לקרוא פוסט שלי המסכם את הנושא כאן

(ולמי שרוצה לדעת מדוע המאגר הזה בעייתי מבחינות רבות אחרות - ניתן לקרוא את המאמר המצויין של רן בר זיק ב"דה מרקר", כאן).

מומלץ מאד שתירשמו לרשימת התפוצה שלנו - כך, תמיד תדעו ראשונים איך להגן על העסק שלכם; ניתן להירשם מראש העמוד הראשי, כאן, ולעקוב אחרינו באינסטגרם כאן. מצאתם את התוכן מועיל? שתפו אותו, תנו מילה טובה וחייכו אלינו ברחוב! 

אז מה עושים מהיום? הנחיות פרקטיות 

מטה תמצאו כמה המלצות והנחיות פרקטיות ליישום לגבי רפורמת אל תתקשרו אלי. אנא עקבו אחרי הפוסט מעת לעת - אנחנו מתכוונים לעדכן אותו, וייתכן שיתווספו המלצות נוספות. 

הקפידו על ההנחיות החל מהיום (23.1.23)

ההמלצות כמובן גנריות ונועדו להתאים למכנה משותף רחב; אין באמור ייעוץ משפטי, השימוש בהנחיות מטה הוא על אחריותכם וכו' וכו' (אתם מבינים למה זה כתוב, נכון?). בכל שאלה ספציפית - אנחנו לשירותכם. 

אין להתקשר למספר טלפון, ללא בדיקתו במאגר אל תתקשרו אליי

כדי להשתמש במאגר כעוסק או חברה - תידרשו, ראשית, לבצע רישום למערכת האימות הלאומית.  הפורטל שהוקם לצרכי העוסקים נמצא כאן

למי שמעוניין לבצע התממשקות למאגר באמצעות API - צפינו שהראשונים שייערכו הם מוקדים טלפוניים - ואכן - שיטוט ברשת העלה מדריך מפורט להתממשקות כזו שפורסם ע"י חברת וויסנטר, כאן; (לא ביצענו בעצמנו).       

למעוניינים ליצור קשר ישירות עם הרשות להגנת הצרכן - טלפון.  

שימו לב - האמור חל גם על מספר של אדם שהשאיר לכם פרטים בעבר! 

זאת - למעט אם מדובר בלקוח שכבר סגר עסקה והיא עדיין קיימת במועד השיחה (למשל - "עסקה מתמשכת", שהיא עסקה לרכישת שירות באופן שאינו חד פעמי, כמו שירות שניתן בריטיינר), ולמעט אם השאירו לכם את המספר התקופה האחרונה (ימים, שבועות), ועדיין לא חזרתם אליה או שעדיין נמצאים בהליך טיפול בה. 

לגבי "עסקה מתמשכת" - ניתן ליצור קשר אך ורק בקשר לאותה עסקה, וגם זה - שלא במטרה להאריך אותה. 

ומה מכאן ואילך? 

הקפידו לקבל מעתה ואילך מצד כל פונה הסכמה לפניות שיווקיות אליו. 

הסכמה כזו חייבת להיות בכתב, ואינה יכולה להיות בשיחת טלפון

למי מכם שיש לו אתר או עמוד נחיתה שבו משאירים פרטים לחזרה, מומלץ כי השארת הפרטים תבוצע באמצעות הסכמה ש"מכסה" חשיפה זו וגם חשיפה ע"פ חוק הספאם (פניה במייל, מסרון וכו').   

הנוסח שאנו מציעים הוא (אנא תקנו בהתאם למגדר הרלוונטי): 

"אני מאשר כי תהיו רשאים לפנות אלי באמצעות דיוור פרסומי (במיילים, מסרונים וכד') ובאמצעות שיחות המהוות "פניה           שיווקית", כהגדרת המונח בחוק. אין באמור בכדי להוות הסכמה לביצוע עסקה כלשהי. אני רשאי לחזור בי מהסכמתי זו בכל עת."   

- דאגו כי ההסכמה תבוצע באמצעות סימון אקטיבי של "וי" בתיבה ייעודית לכך.

- מומלץ, כי לא יהיה ניתן להשאיר פרטים (=כפתור ההפעלה לא יפעל) ללא סימון "וי". 

- מומלץ, אם הדבר ניתן טכנולוגית, לשמור אסמכתא ("לוג" במערכת) לסימון ה"וי". 

- בכל מקרה אחר - למשל, התכתבות עימכם במייל, פייסבוק, אינסטגרם וכד', יש לבקש הסכמה כזו ולתעד צילום מסך שלה. 

טיפול בעובדים, נותני שירות, מוקדים 

ככל שאתם מבצעים שיחות באמצעות נותני שירות (למשל: עובדים, פרילנסרים, מוקדי שיחות חיצוניים), יש לקיים הדרכות מתאימות, ולוודא היטב מולם כי הם מבינים את ההנחיות. 

במידת הצורך - יש לעצור ביצוע שיחות עד לקיום ההיערכות המתאימה, משפטית וטכנולוגית. זכרו: אתם ונותן השירות אחראים בכל מקרה של טעות ביחד!

בנוסף, ככל שאתם עובדים עם פרילנסר או מוקד חיצוני, מומלץ לכלול סעיף אחריות ושיפוי בהסכם מולם. נוסח סעיף כזה יכול להיות כדלקמן (והוא "מכסה" גם נזקים ע"פ חוק הספאם): 

"למרות האמור בכל מקום אחר בהסכם בין הצדדים, הספק יהיה האחראי הבלעדי לכל נזק שייגרם למזמין ומי מטעמו כתוצאה מטענה, דרישה או תביעה שעילתה הפרת כל דין, לרבות ומבלי לגרוע הפרת הוראות חוק התקשורת בזק ושידורים תשמ"ב-1982 לעניין משלוח דיוורים,  והוראות חוק הגנת הצרכן תשמ"א-1981 לעניין ביצוע פניות שיווקיות (להלן ביחד, "נזק"), וישפה את המזמין בגין נזק כאמור מייד עם דרישה."

כמובן - סעיף זה יכול שיהיה לא רלוונטי או לא אפקטיבי, תלוי ביתר תוכנו של ההסכם, בכל מקרה של שאלה, פנו אלינו ונסייע לכם.

ניתן לקרוא את הוראות חוק הגנת הצרכן, ומומלץ שתעשו כן כאן. הסעיפים הרלוונטיים הם סעיפים 16ב, 16ג והוראות התוספת השישית לחוק. 

מי שמעוניין בבדיקה כוללת של החשיפות האפשריות בעסקו (דיני עבודה וחוזים, חוק הספאם, חוק הגנת הפרטיות, חוק הגנת הצרכן, פרסום הסדרי נגישות וכו') - נסייע בשמחה. עסקים קטנים רבים כבר קיבלו מאיתנו שירות זה; תקבלו מאיתנו דו"ח ליקויים מפורט - וכן הנחיות מסודרות לתיקון כל הליקויים. 

זכרו: מניעה אפקטיבית היום, זולה עשרות מונים מטיפול בתביעה ייצוגית אחר כך.     

שלכם בנאמנות, 

איתן שמיר וסשה בוגטירוב, עורכי דין