14 Dec
14Dec

ב-1.1.23, נכנס לתוקף תיקון לחוק הגנת הצרכן - שכבר קיבל את הכינוי "אל תתקשרו אלי". 

לפני שתמשיכו בקריאה - ערכנו לייב בנושא וגם הקלטנו אותו; ניתן לצפות בהקלטת הלייב כאן. 

הנחיות פרקטיות לעסקים, ליישום מיידי, תוכלו למצוא כאן.   

מומלץ מאד שתירשמו לרשימת התפוצה שלנו - כך, תמיד תדעו ראשונים איך להגן על העסק שלכם; ניתן להירשם מראש העמוד הראשי, כאן, ולעקוב אחרינו באינסטגרם כאן. מצאתם את התוכן מועיל? שתפו אותו, תנו מילה טובה וחייכו אלינו ברחוב! 

חלה חובה על עסק לבצע בדיקה אם מספר מסוים מצוי במאגר או לא, לא יותר מ-15 ימים טרם ביצוע השיחה אליו. 

חקיקה זו אומצה לאור הנוהג שהתפתח בשנים האחרונות לבצע שיווק אגרסיבי באמצעות שיחות טלפון, פעמים רבות לאנשים מבוגרים, עולים חדשים וכו'; כלי זה זוכה לשימוש רב, במיוחד לאור הוראות "חוק הספאם" שאוסר על פניה באמצעים אלקטרוניים כגון SMS ומייל, ללא קבלת הסכמה מראש, כאשר, ביצוע שיחות טלפון לא נאסר ע"י חוק הספאם.

 הגנה זו מצטרפת להגנות אחרות שהעניק המחוקק לצרכנים בקשר עם עסקאות המבוצעות באמצעות הטלפון (ולמשל, הזכות לביטול עסקת "מכר מרחוק", גם אם לא נפלו בעסקה עצמה פגמים כלשהם). 

על מי החקיקה חלה על כל עסק שפונה לצרכן ב"פנייה שיווקית", כהגדרת מונחים אלה בחוק הגנת הצרכן; 

"צרכן" הוא מי שקונה נכס או שירות לשימוש אישי, ביתי או משפחתי. 

"פניה שיווקית" היא ביצוע שיחה למספר טלפון (גם בדרך אלקטרונית), במטרה להתקשר בעסקה, במועד השיחה או במועד מאוחר יותר. פנייה שיווקית כוללת גם הטבה, הנחה, ואפילו הצעה לקבל נכס או שירות בחינם; וכן גם ניסיון להשפיע על בעלי המספר להסיר את מספרו מהמאגר. 

מה זה אומר לגביכם? אם אתם עסק שנוהג לפנות בשיחות טלפוניות ללקוחות שהם "צרכנים" לשם ביצוע עסקאות, כל פנייה כזו שתבוצע לאחר יום 22.1.23 (=המועד שממנו הודיעה הרשות כי תחל באכיפת החוק), אפילו אם הנמען השאיר לכם פרטים בדיוק למטרה זו קודם לכן – עשויה להיות עבירה על החוק.

 מומלץ כי עד ליום 22.1.23  תבצעו במאגר בדיקה לגבי כל לקוח פוטנציאלי שבכוונתכם ליצור עמו קשר. גם לאחר מכן תהיו חייבים לבצע בדיקות תכופות (ולפחות כל 15 ימים) של מספר נמעניכם אל מול המאגר. 

מומלץ עוד, כי תפעלו מעתה ואילך לקבלת הסכמה ארוכת טווח לחזרה בשיחה טלפונית, מכל מי שמשאיר פרטים לחזרה או פונה אליכם באופן יזום, וכי תדאגו לתעד היטב את כל ההסכמות שניתנות לכם.

 האם יש חריגים

כן, ואלה הם:   

מותר להתקשר לצרכן בעקבות בקשה ספציפית של צרכן שיחזרו אליו;

מותר להתקשר לצרכן עקב קיום "עסקה מתמשכת" בינו לבין העוסק, ובלבד שיצירת הקשר אינה לשם עסקה שונה, או לשם הארכת העסקה המתמשכת, אלא אם הצרכן ביקש זאת מפורשות;

מותר להתקשר במקרה שצרכן נתן הסכמה ספציפית, "מפורשת ונפרדת" לחזור אליו, אך הסכמה כזו לא יכולה להינתן בשיחת טלפון

הסכמה אינה יכולה להינתן בשיחת טלפון. היא חייבת להינתן בכתב, באופן נפרד, וחייב להיות מצויין בה במפורש, כי זו איננה הסכמה לביצוע עסקה כלשהי. (לטעמנו, הסכמה כזו יכולה למשל להינתן בעמוד נחיתה ויכולה להתווסף להסכמה לקבלת דיוור פרסומי, שמצויה שם ממילא עקב "חוק הספאם".);

במקרה של פניה יזומה על-ידי צרכן לעוסק.

 חשוב לזכור

הסכמה לפניה לא יכולה להינתן בשיחת טלפון, אלא היא חייבת להינתן בכתב ובאופן נפרד.

גם אם ניתנה הסכמה – היא אינה ניתנת לנצח, אלא היא תהיה בתוקף לשנה אחת לכל היותר (ניתן להאריך אותה לתקופות נוספות של שנה לאחר מכן).

חובת ההוכחה שניתנה הסכמה חלה תמיד על העוסק, כלומר, עליכם לשמור ולהציג הוכחות (באמצעות מייל, לוג מערכת וכו') כדי ליהנות מהחריגים.

 כיצד ניתן לבצע בדיקות של מספרי טלפון מול המאגר

הקלדה ידנית של מספרים באמצעות טופס אונליין – בדיקה מוגבלת ל-10 מספרים לכל פעם.

קובץ ייעודי שמכיל מספרי טלפון – במקרה כזה, ניתן לבצע בדיקה לעד 100,000 מספרי טלפון בפעם אחת.

באמצעות התממשקות ל-API ייעודי לצורך כך.

 ביצוע בדיקה במאגר דורש רישום אליו.

ניתן לאחזר מהמאגר מתי, ואיזה מספרים, בדקתם. 

מה המשמעות במקרה של אי עמידה בהוראות החוק?

 קנס בסך של 25,610 ₪ (או 46,080 ₪, אם אתם תאגיד), וכן חשיפה לתביעות ייצוגיות (בהתאם לסעיף 3(א)  לחוק התובענות הייצוגיות תשס"ו-2006 והוראות התוספת השניה לחוק זה). 

את הנחיות הרשות לעוסקים, חוק הגנת הצרכן והתקנות הרלוונטיות ניתן למצוא כאן.  מומלץ כי תבצעו את ההיערכות המשפטית (לשם קבלת הסכמות העומדות בהוראות החוק) והטכנית (לשם ביצוע בדיקות מול המאגר) בהקדם האפשרי.  

כפי שמי שמכיר אותנו יודע - אנחנו רואים שליחות מיוחדת בהגנה על עסקים קטנים ובינוניים. לכן, היכן שנוכל - נעדכן אתכם ונסייע לכם להגן על עצמכם. 

ניתן לקרוא את הוראות החוק, ומומלץ שתעשו כן כאן. הסעיפים הרלוונטיים הם סעיפים 16ב, 16ג והוראות התוספת השישית לחוק.


שלכם בנאמנות, 

איתן שמיר, עו"ד